Projekt edukacyjny – Leśna Skrzynia Skarbów dla klas III
W roku szkolnym 2020/2021 projekt Leśna Skrzynia Skarbów będzie działał w zmienionej formule. Ze względów sanitarnych skrzynia wyposażona w sprzęt do obserwacji leśnej przyrody nie może obecnie wędrować po placówkach, ale mimo różnych przeciwności, projekt dalej trwa.
Spotkania inauguracyjne dla nauczycieli – koordynatorów projektu odbyły się w tym roku w trzech terminach z uwagi na konieczność zachowania wymaganego dystansu społecznego.
Omówiono zasady tegorocznej edycji. Pierwsze szkolenie da nauczycieli projektowych odbędzie się w formie zdalnej się pod koniec października 2020 r.
W każdej chwili można przystąpić do projektu. Wystarczy wejść na stronę Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli tutaj i zarejestrować udział swojej placówki.
Serdecznie zapraszamy.
Leśna Skrzynia Skarbów dla klas I-III jest kontynuacją przedszkolnego projektu edukacyjnego „Leśna Skrzynia Skarbów”, którego pomysłodawcą i autorem jest pani Ewa Turska – Pawlicka z Przedszkola Niepublicznego „Tęcza” w Bydgoszczy. Projekt powstał w partnerstwie z Nadleśnictwem w Żołędowie – pan Kazimierz Stosik i z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Ekologicznej w Myślęcinku – pani Beata Brzozowska-Michałek. Objęty jest honorowym patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty oraz patronatem medialnym portalu „Zielona Lekcja” i miesięcznika „Bliżej Przedszkola”.
Opracowaniem kontynuacji projektu „Leśna Skrzynia Skarbów” – propozycji dla szkół zajęły się Grażyna Szczepańczyk i Krystyna Karpińska z Kujawsko Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy wraz z Anną Engel z Urzędu Miasta Bydgoszczy. Urząd Miasta wyposażył skrzynie w elementy niezbędne do aktywnego poznawania przyrody.
„Leśna Skrzynia Skarbów” zawiera materiały dydaktyczne, książki, plansze, dotyczą one szeroko pojętej edukacji ekologicznej i tematyki leśnej, wypożyczone z Nadleśnictwa Żołędowo, KPCEE oraz podarowane przez uczestników projektu, a także „Leśną Niespodziankę” – dary lasu. Celem ogólnym projektu jest propagowanie wiedzy o lesie, kształtowanie wrażliwości i szacunku dla ojczystej przyrody, wyrabianie nawyków proekologicznych.
W każdej skrzyni są:
- lornetki,
- lupy,
- miary,
- kompasy,
- mikroskop,
- makiety drzew, zwierząt i grzybów,
- zestaw elementów ukazujących stadia rozwoju biedronki, pająka, motyla, żaby (od jaj do postaci dojrzałych),
- zestaw podkładki do odbitek o tematyce przyrodniczej,
- mikroskop z gotowymi preparatami i pustymi szybkami do robienia własnych preparatów,
- „Poradnik młodego tropiciela”,
- gry planszowe – „Grzybobranie”, „Pory roku”, „W lesie, w sadzie”.
Wszystkie dzieci przystępujące do projektu otrzymują książkę „Las – bogate siedlisko roślin i zwierząt” (autor: Grażyna Szczepańczyk, ilustrator: Krystyna Karpińska).
Skrzynia w ciągu roku szkolnego wędruje po szkołach według ustalonego harmonogramu. Na zakończenie projektu nauczyciele przygotowują sprawozdanie z podjętych działań, a dzieci według własnego pomysłu, klasową leśną skrzynię skarbów.
Zachęcamy nauczycieli klas I-III do udziału w projekcie.
Szczegółowe informacje i zasady zgłaszania zawiera Regulamin LSS 2019 2020
W roku szkolnym 2018/2019 do projektu przystąpiły:
- 23 szkoły
- 85 klas
- 86 nauczycieli
- 1446 dzieci
Jego celami są:
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej poprzez aktywne działanie, badanie i obserwację środowiska leśnego,
- ukazywanie znaczenia lasu,
- zapoznanie z zagrożeniami dla lasu,
- uwrażliwianie na piękno lasu.
Przedsięwzięcie jest kontynuacją przedszkolnego projektu edukacyjnego „Leśna Skrzynia Skarbów”, którego pomysłodawcą i autorem jest pani Ewa Turska – Pawlicka z Przedszkola Niepublicznego „Tęcza” w Bydgoszczy. Projekt powstał w partnerstwie z Nadleśnictwem w Żołędowie – pan Kazimierz Stosik i z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Ekologicznej w Myślęcinku – pani Beata Brzozowska-Michałek. Objęty jest honorowym patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty oraz patronatem medialnym portalu „Zielona Lekcja” i miesięcznika „Bliżej Przedszkola”.
Opracowaniem kontynuacji projektu „Leśna Skrzynia Skarbów” – propozycji dla szkół zajęły się Grażyna Szczepańczyk i Krystyna Karpińska z Kujawsko Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy wraz z Anną Engel z Urzędu Miasta Bydgoszczy. Urząd Miasta wyposażył skrzynie w elementy niezbędne do aktywnego poznawania przyrody.
„Leśna Skrzynia Skarbów” zawiera materiały dydaktyczne, książki, plansze, dotyczą one szeroko pojętej edukacji ekologicznej i tematyki leśnej, wypożyczone z Nadleśnictwa Żołędowo, KPCEE oraz podarowane przez uczestników projektu, a także „Leśną Niespodziankę” – dary lasu. Celem ogólnym projektu jest propagowanie wiedzy o lesie, kształtowanie wrażliwości i szacunku dla ojczystej przyrody, wyrabianie nawyków proekologicznych.
W każdej skrzyni są:
- lornetki,
- lupy,
- miary,
- kompasy,
- mikroskop,
- makiety drzew, zwierząt i grzybów,
- zestaw elementów ukazujących stadia rozwoju biedronki, pająka, motyla, żaby (od jaj do postaci dojrzałych),
- zestaw podkładki do odbitek o tematyce przyrodniczej,
- mikroskop z gotowymi preparatami i pustymi szybkami do robienia własnych preparatów,
- „Poradnik młodego tropiciela”,
- gry planszowe – „Grzybobranie”, „Pory roku”, „W lesie, w sadzie”.
Wszystkie dzieci przystępujące do projektu otrzymują książkę „Las – bogate siedlisko roślin i zwierząt” (autor: Grażyna Szczepańczyk, ilustrator: Krystyna Karpińska).
Skrzynia w ciągu roku szkolnego wędruje po szkołach według ustalonego harmonogramu. Na zakończenie projektu nauczyciele przygotowują sprawozdanie z podjętych działań, a dzieci według własnego pomysłu, klasową leśną skrzynię skarbów.
Poniżej przedstawiamy zestawienie placówek biorących udział w projekcie edukacyjnym w roku szkolnym 2018/2019 – edycja dla szkół podstawowych klas I-III.
W roku szkolnym 2017/2018 do projektu przystąpiło:
- 27 szkół
- 75klas
- 78 nauczycieli
- 1468 dzieci
Jego celami są:
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej poprzez aktywne działanie, badanie i obserwację środowiska leśnego,
- ukazywanie znaczenia lasu,
- zapoznanie z zagrożeniami dla lasu,
- uwrażliwianie na piękno lasu.
Przedsięwzięcie jest kontynuacją przedszkolnego projektu edukacyjnego „Leśna Skrzynia Skarbów”, którego pomysłodawcą i autorem jest pani Ewa Turska – Pawlicka z Przedszkola Niepublicznego „Tęcza” w Bydgoszczy. Projekt powstał w partnerstwie z Nadleśnictwem w Żołędowie – pan Kazimierz Stosik i z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Ekologicznej w Myślęcinku – pani Beata Brzozowska-Michałek. Objęty jest honorowym patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty oraz patronatem medialnym portalu „Zielona Lekcja” i miesięcznika „Bliżej Przedszkola”.
Opracowaniem kontynuacji projektu „Leśna Skrzynia Skarbów” – propozycji dla szkół zajęły się Grażyna Szczepańczyk i Krystyna Karpińska z Kujawsko Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy wraz z Anną Engel z Urzędu Miasta Bydgoszczy. Urząd Miasta wyposażył skrzynie w elementy niezbędne do aktywnego poznawania przyrody.
„Leśna Skrzynia Skarbów” zawiera materiały dydaktyczne, książki, plansze, dotyczą one szeroko pojętej edukacji ekologicznej i tematyki leśnej, wypożyczone z Nadleśnictwa Żołędowo, KPCEE oraz podarowane przez uczestników projektu, a także „Leśną Niespodziankę” – dary lasu. Celem ogólnym projektu jest propagowanie wiedzy o lesie, kształtowanie wrażliwości i szacunku dla ojczystej przyrody, wyrabianie nawyków proekologicznych.
W każdej skrzyni są:
- lornetki,
- lupy,
- miary,
- kompasy,
- mikroskop,
- makiety drzew, zwierząt i grzybów,
- zestaw elementów ukazujących stadia rozwoju biedronki, pająka, motyla, żaby (od jaj do postaci dojrzałych),
- zestaw podkładki do odbitek o tematyce przyrodniczej,
- mikroskop z gotowymi preparatami i pustymi szybkami do robienia własnych preparatów,
- „Poradnik młodego tropiciela”,
- gry planszowe – „Grzybobranie”, „Pory roku”, „W lesie, w sadzie”.
Wszystkie dzieci przystępujące do projektu otrzymują książkę „Las – bogate siedlisko roślin i zwierząt” (autor: Grażyna Szczepańczyk, ilustrator: Krystyna Karpińska).
Skrzynia w ciągu roku szkolnego wędruje po szkołach według ustalonego harmonogramu. Na zakończenie projektu nauczyciele przygotowują sprawozdanie z podjętych działań, a dzieci według własnego pomysłu, klasową leśną skrzynię skarbów.
Poniżej przedstawiamy zestawienie placówek biorących udział w projekcie edukacyjnym w roku szkolnym 2017/2018 – edycja dla szkół podstawowych klas I-III.
Cele Projektu edukacyjnego „Leśna Skrzynia Skarbów – Czysto w Lesie – czysto w Mieście” dla klas I-III w roku szkolnym 2015/2016.
W roku szkolnym 2015/2016 do projektu przystąpiło:
- 18 szkół
- 56 klas
- 62 nauczycieli
- 1199 dzieci
Jego celami są:
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej poprzez aktywne działanie, badanie i obserwację środowiska leśnego,
- ukazywanie znaczenia lasu,
- zapoznanie z zagrożeniami dla lasu,
- uwrażliwianie na piękno lasu.
Przedsięwzięcie jest kontynuacją przedszkolnego projektu edukacyjnego „Leśna Skrzynia Skarbów”, którego pomysłodawcą i autorem jest pani Ewa Turska – Pawlicka z Przedszkola Niepublicznego „Tęcza” w Bydgoszczy. Projekt powstał w partnerstwie z Nadleśnictwem w Żołędowie – pan Kazimierz Stosik i z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Ekologicznej w Myślęcinku – pani Beata Brzozowska-Michałek. Objęty jest honorowym patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty oraz patronatem medialnym portalu „Zielona Lekcja” i miesięcznika „Bliżej Przedszkola”.
Opracowaniem kontynuacji projektu „Leśna Skrzynia Skarbów” – propozycji dla szkół zajęły się Grażyna Szczepańczyk i Krystyna Karpińska z Kujawsko Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy wraz z Anną Engel z Urzędu Miasta Bydgoszczy. Urząd Miasta wyposażył skrzynie w elementy niezbędne do aktywnego poznawania przyrody.
„Leśna Skrzynia Skarbów” zawiera materiały dydaktyczne, książki, plansze, dotyczą one szeroko pojętej edukacji ekologicznej i tematyki leśnej, wypożyczone z Nadleśnictwa Żołędowo, KPCEE oraz podarowane przez uczestników projektu, a także „Leśną Niespodziankę” – dary lasu. Celem ogólnym projektu jest propagowanie wiedzy o lesie, kształtowanie wrażliwości i szacunku dla ojczystej przyrody, wyrabianie nawyków proekologicznych.
W każdej skrzyni są:
- lornetki,
- lupy,
- miary,
- kompasy,
- mikroskop,
- lupy,
- kompasy,
- makiety drzew, zwierząt i grzybów,
- zestaw elementów ukazujących stadia rozwoju biedronki, pająka, motyla, żaby (od jaj do postaci dojrzałych),
- zestaw podkładki do odbitek o tematyce przyrodniczej,
- mikroskop z gotowymi preparatami i pustymi szybkami do robienia własnych preparatów,
- „Poradnik młodego tropiciela”,
- gry planszowe – „Grzybobranie”, „Pory roku”, „W lesie, w sadzie”.
Wszystkie dzieci przystępujące do projektu otrzymują książkę „Las – bogate siedlisko roślin i zwierząt” (autor: Grażyna Szczepańczyk, ilustrator: Krystyna Karpińska).
Skrzynia w ciągu roku szkolnego wędruje po szkołach według ustalonego harmonogramu. Na zakończenie projektu nauczyciele przygotowują sprawozdanie z podjętych działań, a dzieci według własnego pomysłu, klasową leśną skrzynię skarbów.
Poniżej przedstawiamy zestawienie placówek biorących udział w projekcie edukacyjnym w roku szkolnym 2015/2016 – edycja dla szkół podstawowych klas I-III.
15 czerwca 2015 roku w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy zorganizowano Konkurs Ekologiczny.
Konkurs zorganizowano dla uczniów klas trzecich szkół podstawowych, który był podsumowaniem całorocznego projektu edukacyjnego SEGREGUJEMY ODPADY OD NAJMŁODSZYCH LAT, DBAMY O PRZYSZŁOŚĆ NASZEJ PLANETY. Współorganizatorem projektu i fundatorem materiałów edukacyjnych dla każdego dziecka biorącego udział w projekcie jest Miasto Bydgoszcz.
Do konkursu podsumowującego całoroczne działania przystąpiło 14 trzecioklasistów z bydgoskich szkół. Tłem ich zmagań była wystawa przygotowana z eksponatów zrobionych przez uczniów klas pierwszych i drugich biorących udział w projekcie. Uczestnicy konkursu wykazali się wiedzą na temat segregowania odpadów, brali udział w potyczkach sportowych z wykorzystaniem „odpadowych” przyborów, utworzyli orkiestrę z „odpadowych” instrumentów. Po konkursowych emocjach, w oczekiwaniu na wyniki zmagań, dzieci tworzyły duże gry planszowe o tematyce ekologicznej.
Konkurs wygrał Franciszek Jakubowski ze Szkoły Podstawowej nr 60 w Bydgoszczy, II miejsce zajęła jego szkolna koleżanka Amelia Farmas, III miejsce przypadło Weronice Rożek, uczennicy Szkoły Podstawowej nr 37 w Bydgoszczy. Wszystkie dzieci biorące udział w konkursie i nauczyciele realizujący projekt otrzymali nagrody ufundowane przez Miasto Bydgoszcz.
Informujemy o rozpoczęciu nowej edycji projektu edukacyjnego „Leśna Skrzynia Skarbów” dla klas I-III w roku szkolnym 2013/2014. Jego celami są:
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej poprzez aktywne działanie, badanie i obserwację środowiska leśnego
- ukazywanie znaczenia lasu
- zapoznanie z zagrożeniami dla lasu
- uwrażliwianie na piękno lasu.
Przedsięwzięcie jest kontynuacją przedszkolnego projektu edukacyjnego „Leśna skrzynia skarbów”, którego pomysłodawcą i autorem jest pani Ewa Turska – Pawlicka z Przedszkola Niepublicznego „Tęcza” w Bydgoszczy. Projekt powstał w partnerstwie z Nadleśnictwem w Żołędowie – pan Kazimierz Stosik i z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Ekologicznej w Myślęcinku – pani Beata Brzozowska-Michałek. Objęty jest honorowym patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty oraz patronatem medialnym portalu „Zielona Lekcja” i miesięcznika „Bliżej Przedszkola”.
Opracowaniem kontynuacji projektu „Leśna skrzynia skarbów” – propozycji dla szkół zajęły się Grażyna Szczepańczyk i Krystyna Karpińska z Kujawsko Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy wraz z Anną Engel z Urzędu Miasta Bydgoszczy. Urząd Miasta wyposażył dwie skrzynie w elementy niezbędne do aktywnego poznawania przyrody. W każdej z nich znajdują się:
– 3 lornetki
– 6 lup
– 10 miar
– 4 kompasy
– 1 mikroskop
– 1 zestaw elementów ukazujących stadia rozwoju biedronki, pająka, motyla, żaby (od jaj do postaci dojrzałych)
– 1 zestaw podkładek do odbitek o tematyce przyrodniczej
– 1 mikroskop z gotowymi preparatami i pustymi szybkami do robienia własnych preparatów
– 5 lupek peryskopów
– 5 zbiorniczków z lupą do obserwacji owadów
– gry planszowe: „Grzybobranie”, „Pory roku”, „W lesie, w sadzie”.
Poniżej przedstawiamy zestawienie placówek biorących udział w projekcie edukacyjnym „Leśna Skrzynia Skarbów” w roku szkolnym 2013/2014 – edycja dla szkół podstawowych klas I-III wraz z terminami realizacji projektu w poszczególnych placówkach.
PROJEKT EDUKACYJNY „LEŚNA SKRZYNIA SKARBÓW” – ETAP SZKOLNY
W roku szkolnym 2012/2013 w klas I – III w bydgoskich szkołach podstawowych realizowana jest I edycja projektu edukacyjnego LEŚNA SKRZYNIA SKARBÓW. Jego celami są:
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej poprzez aktywne działanie, badanie i obserwację środowiska leśnego
- ukazywanie znaczenia lasu
- zapoznanie z zagrożeniami dla lasu
- uwrażliwianie na piękno lasu.
Przedsięwzięcie jest kontynuacją przedszkolnego projektu edukacyjnego „Leśna skrzynia skarbów”, którego pomysłodawcą i autorem jest pani Ewa Turska – Pawlicka z Przedszkola Niepublicznego „Tęcza” w Bydgoszczy. Projekt powstał w partnerstwie z Nadleśnictwem w Żołędowie – pan Kazimierz Stosik i z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Ekologicznej w Myślęcinku – pani Beata Brzozowska-Michałek. Objęty jest honorowym patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty oraz patronatem medialnym portalu „Zielona Lekcja” i miesięcznika „Bliżej Przedszkola”.
Opracowaniem kontynuacji projektu „Leśna skrzynia skarbów” – propozycji dla szkół zajęły się Grażyna Szczepańczyk i Krystyna Karpińska z Kujawsko Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy wraz z Anną Engel z Urzędu Miasta Bydgoszczy. Urząd Miasta wyposażył dwie skrzynie w elementy niezbędne do aktywnego poznawania przyrody. W każdej z nich znajdują się:
– 3 lornetki
– 6 lup
– 10 miar
– 4 kompasy
– 1 mikroskop
– 1 zestaw elementów ukazujących stadia rozwoju biedronki, pająka, motyla, żaby (od jaj do postaci dojrzałych)
– 1 zestaw podkładek do odbitek o tematyce przyrodniczej
– 1 mikroskop z gotowymi preparatami i pustymi szybkami do robienia własnych preparatów
– 5 lupek peryskopów
– 5 zbiorniczków z lupą do obserwacji owadów
– gry planszowe: „Grzybobranie”, „Pory roku”, „W lesie, w sadzie”.
Wszystkie dzieci przystępujące do projektu otrzymały książkę „Las – bogate siedlisko roślin i zwierząt” (autor: Grażyna Szczepańczyk, ilustrator: Krystyna Karpińska). Zakup książek został sfinansowany przez Miasto Bydgoszcz.
Do projektu przystąpiło 38 klas – 826 uczniów. Leśne skrzynie pełne narzędzi do badania i obserwowania przyrody w ciągu roku szkolnego wędrują od szkoły do szkoły zgodnie z ustalonym harmonogramem. Na zakończenie projektu (czerwiec 2013 roku) nauczyciele przygotowują sprawozdanie z podjętych działań, a dzieci, wg własnego pomysłu, klasową leśną skrzynię skarbów.
lp. | Imię i nazwisko nauczyciela | klasa | liczba dzieci | szkoła |
1. | Joanna Lepa Karolina Szczepaniak |
IIa | 19 | SP 13, ZS 29, ul. Słoneczna 26 85 – 348 Bydgoszcz |
2. | Maria Niemczewska | III | 18 | SP 14 ul. Żmudzka 85 – Bydgoszcz |
3. | Grażyna Symonides | II | 18 | |
4. | Dorota Kubiak | II | 20 | |
5. | Dorota Wełniak | III | 24 | |
6. | Wiesław Binkowska – Wójcik | III | 21 | |
7. | Beata Trudnowska | III | 16 | |
8. | Agnieszka Zielińska – Kranc | II | 21 | SP 25, ul. Grzymały Siedleckiego 85 – Bydgoszcz |
9. | Izabela Plieth – Kalinowska Magdalena Wójcik |
III | 22 | |
10. | Aleksandra Wojtecka | I | 19 | |
11. | Ewa Kapczyńska Anna Malinowska | III | 21 | |
12. | Justyna Smolińska | I – III | 21 | |
13. | Katarzyna Lewicka | II | 18 | SP 31, ul. Karłowicza 85 – Bydgoszcz |
14. | Małgorzata Trojanowska | I | 17 | |
15. | Marlena Witkowska | II | 19 | |
16. | Joanna Puziak | I | 18 | |
17. | Halina Papke | I | 18 | |
18. | Maria Żukierska | I | 18 | |
19. | Dorota Hernet | II | 23 | |
20. | Beata Szczutkowska | II | 26 | SP 35, ul. Nakielska 85 – Bydgoszcz |
21. | Teresa Mirończuk | I | 19 | |
22. | Elżbieta Dymska | IIa | 25 | |
23. | Danuta Mierzyńska | Ic | 16 | |
24. | Elżbieta Zalewska | I | 21 | SP 45, ul. Staroszkolna 12 Bydgoszcz |
25. | Małgorzata Zubrzycka Dorota Nadolska |
IIa | 15 | SP 56, ul. Bośniacka 3 85 – Bydgoszcz |
26. | Inga Murawska | Ia | 18 | |
27. | Izabela Boroń | Ib | 28 | |
28. | Elżbieta Jasińska | I | 24 | SP 61, ul. Krucza 5a 85 – 308 Bydgoszcz |
29. | Mariola Hoffmann | III | 23 | |
30. | Aneta Ulatowska – Czajkowska | III | 20 | SP 61 ul. Krucza 5a 85 – 308 Bydgoszcz |
31. | Bożena Gruszewska | II | 26 | |
32. | Kamila Danielewicz | I | 23 | |
33. | Olga Siemiątkowska | I | 23 | |
34. | Lidia Nawrocka | IIIb | 22 | |
35. | Justyna Leszczyńska | IId | 24 | SP 63, ul. Goszczyńskiego 3 85 – Bydgoszcz |
36. | Barbara Starszak | II | 26 | |
37. | Ewa Kwiatkowska | II | 25 | |
38. | Gabriela Kurek | III | 23 | SP 60, ul. Glinki 117 |